Google Shoppings hodepine med postnummer

Google Shoppings hodepine med postnummer


google-shopping-products-featured

Er du en av dem som ikke blir godkjent på Google Shopping? Les denne artikkelen og forstå hvorfor – og finn løsningen!

Google Shopping ble lansert i 2013 i Norge, og gir gode resultater for mange norske nettbutikker. Ved å vise produktittel, bilde og pris rett i søkeresultatene, gjør Google handleturen lettere for brukerne. For mange annonsører med nettbutikk, har Shopping kampanjer blitt en viktig del av Google Adwords kontoen.

Google Shopping

Det som er nødvendig for å bli godkjent med Google Shopping er en produktfil i riktig format, som sendes inn via Google Merchant Center. I tillegg må nettbutikken:

  • Ha betalingsløsning for sine kunder
  • Kunne levere både til privatpersoner og bedrifter
  • Ha informasjon om angrerett og retur
  • Angi priser korrekt i henhold til nettsidene
  • Kun vise produkter i Google Shopping som kan handles på nett

Disse kravene innfrir de aller fleste nettbutikker med respekt for seg selv. Men, så er ikke verden rosenrød som kjent. For mange norske aktører blir Google Shopping kampanjene ikke godkjent fordi nettbutikken ikke tilbyrhjemlevering til alle postnumre i Norge. Posten, som fremdeles er Norges største aktør, skulle man tro ville vært bra nok – men ikke for Google.

Hvorfor? Fordi Google bruker globale/amerikanske regler når de godkjenner – eller ikke godkjenner – Google Shopping kampanjer. Ifølge reglene “over there” må nettbutikken tilby hjemlevering til alle postnumre i hele Norge. Posten tilbyr som kjent også hjemlevering, men ikke til samtlige postnumre.

Google sine regler er som regel alltid laget for å sikre brukernes rettigheter, og for å gjøre nettlivet lettere for folk. Men i dette tilfellet er det kanskje litt vel mye. For ikke å snakke om at livet til postmannen på Svalbard kan bli litt mindre koselig i noen tilfeller.

Post til meg i dag?

Noe post til meg i dag da?

Ok, men hvordan løser jeg dette da?

Enn så lenge er det ikke noe annen enkel løsning på dette, enn fra å legge til leveringsalternativ fra aktører som tilbyr hjemlevering til alle postnumre. Hva dette alternativet skal koste, er selvsagt opp til nettbutikken.

Når du har gjort endringene på nettsiden, husk å kontakte Google for å få godkjent kampanjen. Dette kan du gjøre ved å logge deg på Google Adwords, og bruke hjelpefunksjon og chat der.

En mer langsiktig løsning

Vi synes forøvrig at Google her bør tilpasse reglene etter forholdene lokalt i Norge. I Norge har Post i Butikk slått bra an, og det er relativt vanlig å hente pakkene sine i butikken istedenfor å velge dyr hjemlevering. Norge er et langstrakt land med fjorder og fjell som ikke alltid gjør det hensiktsmessig – eller mulig med hjemlevering samtlige steder.

Ellers oppfordrer vi alle postmenn og postkvinner i Norge til å kontakte Google med sine beste historier om mannevonde hunder, katter, sauer eller isbjørner. Kanskje kan dette gi Google et innblikk i norsk fauna og norske geografiske utfordringer :)


+ There are no comments

Add yours