Power Levers gir deg eksplosiv vekst

Power Levers gir deg eksplosiv vekst

La meg starte med min definisjon av Power Levers:

En Power Lever er en mental model som definerer de grepene du gjør i selskapet som ved liten innsats gir en uproporsjonal stor effekt. - Kenneth Dreyer

Tenk deg rattet på en bil; ved minimalt styrke kan du navigere en bil på flere tonn.

Når vi bygger selskaper eller styrer markedsføring har vi alltid begrensninger på tid og penger til å gjøre alt vi vil, så da er det viktig å prioritere.

Det er her power levers er viktig å forstå. Av alle aktivitetene du gjør, hvilke har mest effekt i forhold til hva du putter inn? De som gir mest effekt er de vi kaller power levers.

Det er viktig å skille mellom power levers og vanlige levers. Å dra i vanlig levers er de fleste handlinger du gjør, hvor effekten stort sett er som forventet:

Eksempler på vanlige levers:

  • Å behandle en returordre
  • Å kjøre en Facebook annonse hvor du får ca 3 kroner per 1 krone du bruker (ROAS 1:3 eller 3x).

De aller fleste handlinger vi gjør er vanlige levers, hvor forholdet mellom egen innsats og effekten vi får er nære hverandre.

Jeg putter inn 1 kroner og sitter igjen med 1,5 etter kostnader. Jeg bruker 5 minutter på å hjelpe en kunde, og gjør en kunde (av mange tusen) fornøyd. Jeg har en innsats på 1, og får igjen 1.2 eller 0.8.

I de fleste tilfeller er det ikke enkel matematikk å si noe om lever-effekten av en oppgave, men her vil jeg påstå man kommer langt ved å ta avgjørelser basert på erfaringer og instinkt. Her er noen spørsmål man kan stille seg:

For oppgaver du MÅ gjøre (f.eks behandle returordre), hva tror du dagens lever-effekt er? Om du bruker mye tid på å manuelt behandle returordre, svare på eposter og koordinere, så kan det godt være du har en negativ lever-effekt. Tiltak som gjør det enkelt for kunde å sende inn returordre via en skjemaløsning, og hvor du i backend klarer å automatisere kommunikasjon og koordinering kan snu lever-effekten fra negativ til positiv. Fortsatt bare en normal lever, men om det er en lever som brukes mange ganger per dag har den allikevel stort utslag.

Den virkelige magien ligger allikevel i å forstå hva som er power levers. Da snakker jeg om levers hvor du putter inn 1 og får igjen 20 eller mer.

Her er eksempler på typiske power levers jeg selv har kommet over:

  • Prisstrategi - det krever lite å endre en pris, og det har ofte enormt utslag på resultatene.
  • Å sende ut et nyhetsbrev som gir stor verdi til mottakere.
  • Et kompliment til min kone. Koster meg ingenting, og gir henne alltid et smil!

De beste power levers er de som du kan snurre igjen og igjen uten at de mister effekt (epost mister effekt, prisstrategi gjør ikke det).

Om du simplifiserer alle oppgavene du og dine kollegaer gjør hver dag, så kan du tenke deg at dere sitter å trekker i levers (spaker) hele dagen. Et team som trekker i spaker med mer effekt, vil vinne mot det temaet som trekker i de samme spakene med mindre effekt.

Det er derfor vi i mitt selskapet snakker om lever-effekt, og hele tiden jakter på nye power-levers.

Lykke til!

Cover photo by Michael Dziedzic on Unsplash.