Hjemmekontor for alltid? Nei, vi er et digital-first polysentrisk selskap

Hjemmekontor for alltid? Nei, vi er et digital-first polysentrisk selskap

Etter en diskusjon på Clubhouse i går (takk til Braver som arrangerer) vil jeg dele noen ord om hvordan vi arrangerer oss i We Are Brands.

Først litt om hvordan vi har arrangert oss så langt

  • Vi startet som et 100% remote-selskap. Dette gikk bra de første årene, men etterhvert som vi fikk flere ansatte følte vi ikke behovene våre ble dekket.
  • Vi oppprettet et kontor i Melbourne, Australia. Planen vår var at alle kunnskapsarbeidere skulle jobbe her, og vi satte i gang omorganiseringen.
  • Så kom covid, og vi ble igjen en remote bedrift.

Heldigvis for oss var vi allerede godt vant til å jobbe med mesteparten av organisasjonen spredt utover all verdens hjørner, så overgangen ble kort når verden gikk i lockdown.

Det eneste som ikke har endret seg er at vi er et digital-first selskap

Photo by Yasmina H on Unsplash.

Alt vi gjør, alt vi bygger, og alle avgjørelser vi tar går ut på at vi skal først av alt være en digitalbedrift.

Dette er en digital-first bedrift for oss:

  • Alle plattformer og applikasjoner vi bruker skal være designet med internett som utgangspunkt. Vi bruker blant annet Asana til prosjekt, 15Five for målstyring (les mer her) og HR, og Notion som kunnskapsplatform.
  • Alle applikasjoner må ha en etablert API, slik at vi enkelt kan bytte ut et verktøy uten å være låst fast med data og kunnskap som har blitt lagret.
  • Ansatte oppfordres til å være gode Digital Citizens. Vi bruker fulle navn og profilbilder i alle applikasjoner, og alle ansatte har fått opplæring og tilgang til verktøy for cyber security.
  • Kulturen vår starter på internett. Vi deler bilder, videoer og moro i lukkede rom for selskapet. Det som skjer i våre Slack kanaler reflekterer til en hver tid stemningen i selskapet. Det vi gjør i den virkelige verden legger alltid igjen spor på internett.

Vi kan ikke glemme at vi også er mennesker, og derfor må vi også ha et bevist forhold til hvordan vi møter opp i den virkelige verden:

Et polysentrisk selskap med flere sentra

Photo by Alina Grubnyak on Unsplash.

Lenge var vi usikker på hvordan vi skulle definere oss: er vi et remote-selskap, eller ikke? Er det riktig å si vi er en hybrid?

Etter en runde buzzword-bingo landet vi på polysentrisk.

Vi er et et selskap med flere sentra, og hvordan vi organiserer oss er kontinuerlig i bevegelse. Dette gir oss fleksibilitet til å respondere raskt på endringer siden vi enkelt kan endre dynamikken i selskapet.

Ved å være et digital-first selskap, så har vi mål, oppgaver og kultur som hele tiden kobles tilbake mot det sentrale internettet. Du kan koble deg opp mot dette uansett hvor du er i verden.

Flyten og stemningen i selskapet er som en kontinuerlig rytme som følger tidssonene etterhvert som ansatte logger inn og ut.

I den virkelige verden kategoriserer vi kontorene våre fra tier 1 til tier 3:

  • Tier 1: Melbourne, Australia. Her har vi et lite kontorbygg som vi selv drifter.
  • Tier 2: Perth (Australia), Miami (USA), og Oslo. Her har vi koblet oss til coworking-spaces for å maksimere fleksibilitet (PS: Jeg sitter på Factory Tøyen i Oslo).
  • Tier 3: Manila (Filippinene), Los Angeles (USA). Steder vi ikke har en fast adresse, men siden vi har ansatte på disse stedene har vi meetups og andre fordeler.

Dette gir oss flere naturlige fordeler, blant annet at det stort sett alltid er noen som er på jobb når ting skjer, og det gir oss en unik mulighet til å spre prosjekter og innovasjon over flere miljøer som ofte er rigget på forskjellige måter. Vi kan også hente kunnskap og talenter fra et større område enn konkurrentene våre.

I Melbourne er vi flinke på innovasjon og eksperimenter. I Perth er vi flinke på kampanjer. I Manila har vi spesialisert oss på kundeopplevelser.

Når vi er på andre siden av pandemien ser jeg egentlig ikke for meg at vi kommer til å endre så mye. Alle er enige i at kursen vi har nå er en god retning, så da ser jeg ingen grunn til å utfordre det nå.

Ha en god dag.

Cover photo by Barbara Zandoval on Unsplash.