En bombe er på vei mot epostmarkedsførere (hint: iOS15)

I begynnelsen av Juni 2021 slapp Apple enda en bombe på markedsførere, men denne ser ut til å gå under radaren hos de fleste.

En bombe er på vei mot epostmarkedsførere (hint: iOS15)

Epostmarkedsføring er et verktøy de fleste markedsførere har i verktøykassen sin, men som dessverre får langt ifra den kjærligheten det burde få. Det koster veldig lite å sende ut eposter, og det er ikke nødvendigvis lett for leverandører av plattformer å tjene penger uten enorme volumer.

På den andre siden er det vanskelig å sende gode eposter. Skal man lykkes, så krever det gode forståelse av kundegrupper, kulturen merkevaren eksisterer i og ikke minst et kontinuerlig apparat som lager relevant og engasjerende innhold for målgruppene. Mener du dette er lett, så lyver du.

Og til høsten vil det bli enda vanskeligere å sende eposter.

Muligheten for å se hvem som åpner epostene og hvor brukerne dine kommer fra er i ferd med å forsvinne.

Ingen er immune mot dette, enten du er et one-man show eller en børsnotert gigant. Uansett om du er på Mailchimp eller sender direkte fra din personlige epostklient. Ingen slipper unna.

Epostmarkedsføring er i ferd med å endre seg for alltid.

Bomben ble detonert av Apple den 7 Juni 2021 på WWDC konferansen (Worldwide Developers Conference).

Når iOS15 og macOS Monterey slippes (forventet lansering høsten 2021) vil Apple forhindre epostplattformer å tracke brukerdata fra mottakere av epost.

Apple sier dette på nettsiden sin:

In the Mail app, Mail Privacy Protection stops senders from using invisible pixels to collect information about the user. The new feature helps users prevent senders from knowing when they open an email, and masks their IP address so it can't be linked to other online activity or used to determine their location.

Den usynlige pixel (invisible pixel) det henvises til er den lille sniken som hjelper epostmarkedsførere med å se hvem som åpner epostene og ikke.

“Open rates” og geografisk segmentering vil forsvinne.

En rekke funksjoner  som avhenger av denne dataen blir også borte.

Ifølge Litmus, så har Apple en markedsandel på 58% av åpnede eposter.

Gitt Apple sin markedsandel vil dette påvirke i stor grad. Det er heller ikke unaturlig å tro at andre vil følge etter: gjør Google og Microsoft det samme er det game over for tracking.

Hvordan forbedre seg på iOS15 oppdateringen?

Strategien vår for iOS15 utformes fortsatt mens jeg skriver denne artikkelen, men jeg tror ikke det vil endre seg drastisk innen vi kommer dit.

Det starter med det tekniske.

Apple kommer selv med anbefalinger, og her er det spesielt ett punkt verdt å merke seg:

  • Periodically remove inactive subscribers from your list.

En god teknisk helsesjekk kan inneholde mange ting, men her er noen andre viktige:

  • SPF, DMARC og andre ting som øker sjansen for å unngå spamfilter.
  • Bruk Litmus til å vurdere kvaliteten av innholdet du sender.
  • Ta en gjennomgang av automatiske eposter, og pass på at de holder høy standard.
  • Gjennomgang av alle apper som sender epost på vegne av selskap, og pass på at de alle samkjøres.
  • Pass på at “unbsubscribe” funksjonen funker på tvers over alle epostlister.

Skift fokus til å måle suksess i en verden uten open rates.

Det neste blir å starte omstillingen for å måle etter engasjement i epostene fremfor åpningsrater. Sistnevnte har vært viktig for oss, og når den forsvinner vil vår eneste verktøy være å tracke det som klikkes på i eposten.

For de som sender eposter med få lenker vil dette være utfordrende, og man blir nødt til å tenke nytt om hvordan man bruker lenker.

Ny gjennomgang av innholdsstrategien.

Om du ser på de siste 1000 som meldte seg på, hvor raskt faller de av? Hvor raskt mister man interessen? Er du avhengig av å hele tiden fylle på med nye lesere, eller klarer du å holde på de du har?

Nå er tiden til å vurdere om strategien man bruker er god nok selv etter mulighetene for å måle begrenser seg. Og det haster, for nå har du fortsatt data. Snart mister du den, og er du ikke trygg på epoststrategien din etter denne er borte vil det bli desto vanskeligere å tilbake seg uten data til å guide avgjørelsene.

La meg oppsummere: rydd opp i epostmarkedsføringen i dag, begynn å måle etter engasjement og se nøye på om dagens innholdsstrategi vil være effektiv i post-iOS15 verden.


Hovedbilde av Solen FeyissaUnsplash.