Erfaringer fra 300 millioner i omsetning

På reisen fra null til 300 millioner i omsetning har vi fattet mange beslutninger, gjort mange feil, og - heldigvis - lært langt mer enn jeg kunne forestilt meg da jeg var med å starte opp et selskap fra andre siden av kloden for snart fem år siden.

Erfaringer fra 300 millioner i omsetning

I 2015 ble idé til virkelighet da jeg sammen med en kamerat fra studietiden i Australia startet opp et selskap med et mål om å bygge opp butikker på nett. Siden den gang har mer enn 300 millioner kroner rullet gjennom kassen vår, vi har ansatt mer enn 50 medarbeidere, vi har åpnet kontorer og lagt dem ned igjen, og bygget fysiske butikker til å støtte nettbutikkene våre. På veien dit har vi har gjort så mange feil, investert i dårlige ideer og tatt dårlige avgjørelser at jeg har mistet tellingen. Dette er jeg veldig glad for at vi gjorde, siden det er her lærdommen ligger.

Her er noe av lærdommen vi har plukket med oss på veien:

  • Ikke kjør for hardt på gassen før du har funnet Brand-Audience Fit: Kort fortalt, ikke sats huset ditt før du vet at produktet er bra nok. Har du forhåndskjøp? Stor venteliste på bestilling? Gir enkel markedsføring deg en 2% konverteringsgrad? Ja: På tide å satse. Nei: Fortsett å jobb med Brand (det du tilbyr) og Audience (hvem du selger til).
  • Bli sinnsykt god på en ting først: De fleste som har nådd et visst nivå klarer å se tilbake og identifisere én ting de var sabla mye bedre på enn alle andre. For noen er det Facebook Ads, for andre er det å ha et engasjerende lojalitetsprogram, en unik supply chain eller ny teknologi. For oss? Vi var tidlig ute og med influencer marketing på Instagram, og ble veldig gode på dette.
  • Reinvestér ALT i starten: Folk vil ha produktet ditt, og du har funnet ut hva den ene tingen du er best på er - flott!  Alle taktikker vil nå et metningspunkt, så bruk denne fortjenesten på å reinvestere i alle andre ledd som må forbedres i bedriften. Mennesker, organisasjonen, teknologi, og systemer er en god start.
  • Samle på gode mennesker.  Selv superstjerner trenger å puste, så det er viktig å bygge opp et bra team for å fordele oppgaver, gleder, og skuffelser. Bra folk vil ha gode lønninger, attraktiv kultur, frynser, tilbakemeldinger, og muligheter for vekst. De liker også fredagspils og årlig retreats.
  • Utvid ferdighetene til deg selv og teamet.  En Facebook-markedsfører vil bli så utrolig mye flinkere om hen også lærer mer om copywriting, basic editing, kunde-research og har en fundamental forståelse av merkevarens kundereise.
  • Det kan være lurt å jobbe med selskapet i sykluser. Hos oss satser vi på 2-3 år med vekst (eksternt fokus), deretter 1-2 år med optimalisering (internt fokus). I vekstfasen gjør vi ofte mange feil, og lager noen "hull på skipet" underveis. Da må vi av og til inn i havnen for service. Da blir det litt mindre fokus på aggressiv vekst, og mer på optimalisering, kostnadskutt, nyansettelser, og intern restrukturering. Så er det igjen ut på havet og leke sjørøver noen år.
  • Tenk at du bygger en maskin. Forstå hvilke komponenter som eksisterer i maskinen din, hvordan de henger sammen, hvordan energi og informasjon flyter. Om du klarer å se på bedriften som en maskin, så er det lettere å se hvor svakhetene og friksjonen ligger, og hvilke deler eller input som må endres eller bedres for å endre output.
  • Tenk på hvordan dere bør gå inn i nye markeder og kategorier. Tenk på hva som kan skalere med nåværende ressurser. Vi utvidet ikke til nabolandet med den vanlige begrunnelsen at det var geografisk nært (f.eks. fra Norge til Sverige), men valgte å heller gå fra Australia til USA fordi de snakket samme språk. Minimalt med endringer ble påkrevd for både markedsføring og kundeservice, og ettersom jeg ikke selv kjører ut pakkene, så jeg bryr meg ikke om hvor langt de sendes (PS: Vi har 3 stk 3PL partnere som hjelper oss med logistikk).
  • Ikke glem deg selv. Enten du er sjef og "last man standing", eller supermarkedsføreren som skal ta over verden, så vil du før eller senere innse en realitet: dette er et maraton, ikke en sprint. Invester i helsen din, spis sunn mat, etablér gode rutiner i ditt fysiske miljø, invester i design og kunst til hjemmet ditt, forstå hvordan du trener hjernen din, les mye og bredt (du må være en polymath), lær deg om mentale modeller, studér psykologi og bruk det på egen mental helse, ta vare på venner, familie og sosiale relasjoner, definer din egen karakter (verdier, livssyn , prinsipper, filosofier, osv), og ikke minst ha et liv utenfor jobb. Oi, var dette et større felt enn du trodde?

Dette er de grove trekkene av hva som har fungert for oss. For mange vil disse fungerer bra, for andre vil de ikke fungere bra.

Så langt i 2020 har det være mye turbulens i alle markeder, men vi har allikevel klart å holde hodet kaldt og nå målene våre frem til nå. I disse dager bruker jeg dagene til å reflektere over de fem årene som har gått, samtidig som jeg jobber med ferdigstilling av en ny strategi for de neste fem årene (2020-2025), men mer om det sparer jeg til en annen gang.

Legger ved et bilde av meg selv fra Palm Springs, California. I fjor brukte jeg mye av tiden under sol og varme i California og Australia, noe som føles ekstra godt når selskapet flyter jevnt og trutt fremover. Bildet på tatt samme dag som jeg ansatte vår CFO, en person som har gitt oss 100x ROI. Så dette blir dagens sist tips - belønn deg selv. Billigere for bedriften med konferanse i Palm Springs enn å betale samme beløp til deg i lønn

Kenneth Dreyer på en rolig dag i Palm Springs, California.