Ryan Reynold er et markedsføringsgeni

Ryan Reynold er et markedsføringsgeni

Fra TV-serie og filmstjerne til investor. Ryan Reynold er verdt å følge med på - han solgte nylig et selskap for $610 millioner dollar.

Om du drar på årene slik jeg gjør, så husker du kanskje Pizzagjengen. Her ble verden introdusert for skuespilleren Ryan Reynold, som i etterkant har spilt i en rekke serie og filmer. I tillegg giftet han seg i 2012 med Blake Lively som mange kjenner fra serien Gossip Girl.

Ryan Reynold er en godt likt mann. Og det er mange som følger han i det han gjør:

  • Instagram får 36 millioner følgere et innblikk i hverdagen hans.
  • Youtube har 2.4 millioner valgt å abonnere på det han legger ut. Hans mest populære video har 49 millioner visninger, og han har totalt lastet opp 50 videoer som har fått mer enn 1 million visninger (Dette er over halvparten av alt han har lastet opp).
  • Twitter deltar han i debatten med 16.8 millioner følgere, noe som bare er hakket under hans 17 millioner følgere på Facebook.

Kort oppsummert, Ryan har rekkevidde så det holder. Dette gjør han til den perfekte kjendis, eller influencer om du vil.

Men det er ikke her Ryan gjør det stort...

Ryan solgte et selskap for $610 millioner dollar

For noen måneder siden solgte Ryan selskapet sitt Aviation Gin til den britiske børsnoterte kjempen Diageo for det som etter valuta i skrivende stund er 5,4 milliarder norske kroner.

En av de mer geniale stuntene for Aviation Gin var når sykkel-selskapet Paleton hadde en skandale med annonsen sin kalt "Paleton Girl", hvor han surfet bølgen med å promotere eget selskap og samtidig gi skuespilleren fra Paleton en mulighet til å gjenopprette eget rykte.

Move over, Dan (Gossip Girl referanse).

Til tross for å ha tjent stort å salget av alkohol-selskapet ligger ikke på latsiden, og har allerede rukket å komme i gang med et nytt prosjekt: Mint Mobile.

Bi-kommentar: Jeg spår en exit innen 5 år på over $3 milliarder dollar.

“We get to acknowledge and play with the cultural landscape in real time,” sa Reynolds til TechCrunch.

Gjennom Mint Mobile gjør Reynold og teamet hans en rekke stunt for å holde seg relevant i det kulturelle bildet.

Under Superbowl, en stor begivenhet i USA hvor det er et kjent at reklame og eksponering kommer med en høy prislapp, så annonserte Mint Mobile at de ga bort 300.000 måneder gratis mobilabbonement istedenfor en typisk Superbowl-annonse.

I 5G debatten, ga de det bort gratis og gjør samtidig narr av alt det tekniske pratet.

At Reynolds står bak gir uten tvil god drahjelp for disse stuntene, men jeg vil påstå at stuntene i seg selv også er gode.

Reynolds er ikke alene, og har bygget et byrå til å hjelpe seg

Hollywood-stjernen har startet et markedsføringsbyrå (sammen med George Dewey) til å hjelpe med stuntene sine – Maximum Effort.

Slik beskriver de seg:

Maximum Effort makes movies, tv series, content and cocktails for the personal amusement of Hollywood Star Ryan Reynolds.

We occasionally release them to the general public.

Fra her finner vi reklame for alt fra sko til filmer Ryan spiller i.

Fast Company nominerte Reynolds som en av de mest kreative personene i 2020, med god grunn. Denne mannen er et geni.