Trender for 2021 innen netthandel

Trender for 2021 innen netthandel

Det er høysesong for trendrapporter, og innboksene våre fylles nå med spådommer om hvordan det nyoppstartede året vil bli. Jeg har brukt de siste dagene på å lese og scanne mer enn 20 slike rapporter for å danne meg et bilde av hva som er i vente.

Om du vil gå rett til rapporter kan du klikke under. Les videre om du vil forstå fremgangen min.

I de mindre volatile årene vi opplevde før 2020, så har stort sett fokuset mitt vært på å tilegne meg tidløs kunnskap fremfor ny kunnskap, med et spesielt fokus på å kartlegge og forstå prinsipper, mentale modeller og kunnskap som har vært en sannhet lenge. Dette er fordi mesteparten av det som kommer raskt på oss, også har en tendens til å forsvinne raskt. Dette har vært min motgift mot at alt endrer seg så raskt i markedsføring.

Året 2020 ble et annerledes-år, og mye er snudd på hodet. Etter mye reflektering på hva dette betyr har jeg kommet frem til følgende hovedlinjer:

  • 2020 er ikke et år som skaper nye trender, men heller akselerer tempo på trendene som allerede var på vei.
  • Det er skapt et skille mellom de som tok trendene alvorlig før pandemien; f.eks merkevarer som var "digital-first" mot "offline first". Netthandel er opp og de fysiske kjedene er ned.
  • Vi er nå i et mulighetsvindu hvor agile bedrifter som klarer å respondere positivt på alle endringene vil komme ut som de store vinnerne.
  • Det er nå viktigere enn før å forstå trendene (siden de akselerer raskere enn før), så jeg skifter derfor fokus fra grunnleggende og tidløs kunnskap, til ny kunnskap.

Ut fra dette har jeg identifisert 9 trender jeg mener er viktige nå, og deretter sett på Second Order Effect av disse, og til slutt skrevet kort hva man bør gjøre i respons.

I mitt eget selskap kommer jeg til å presentere resultatet i en arbeidsgruppe, så kommer vi til å gå gjennom hvilken effekt dette vil ha på oss, og hvordan vi vi skal respondere og hvilken rekkefølge.

Her er de ni viktigste trendene for netthandel i 2021

  1. Netthandel vokser, i stor grad drevet av at flere mennesker flytter vanene sine til nett. Dette er et godt argument til å investere i top-of-funnel markedsføring.
  2. Berøringsfrie løsninger blir viktigere. Ikke bare i fysisk butikk vil vi betale med et tæpp, men for de aktørene som har vært avhengig av å vise frem produktene i butikk først er det nå alvor i å gi best mulig opplevelse på nett. Live shopping er et eksempel på taktikk som vokser.
  3. Merkevarer med en samvittighet står sterkere i en verden hvor vi sorterer hverandre etter hvor vi står på det politiske og filosofiske spektrum. Merkevarer slipper i mindre grad unna ved å holde seg nøytrale.
  4. Personifisering blir viktigere, ikke fordi folk vil at du skal huske navnet deres i nyhetsbrevet, men fordi de vil du skal bli flinkere på å tilby innhold og løsninger som er relevante.
  5. Automasjon og AI har fått en boost, og det legger mer trykk på å bygge en tech-savvy bedrift fra topp til tå.
  6. Forbrukere er i større grad koblet på internett (IoT), og de forventer at vi bedriftene holder følge med de.
  7. Helse og velvære er top-of-mind, og det skaper muligheter (og hinder) selv for merkevarer som tradisjonelt ikke har vurdert disse vertikalene.
  8. Hjemmet har en ny betydning for alle, og vi merkevarer må forstå hvordan vi skal forholde oss til dette.

Les hele oppsummeringen ved å trykke på banneren under.

Vil du lese flere rapporter anbefaler jeg denne oversikten:

Her er mine favoritter: