Det er høysesong for trendrapporter, og innboksene våre fylles nå med spådommer om hvordan det nyoppstartede året vil bli. Jeg har brukt de siste dagene på å lese og scanne mer enn 20 slike rapporter for å danne meg et bilde av hva som er i vente.
Om du vil gå rett til rapporter kan du klikke under. Les videre om du vil forstå fremgangen min.
I de mindre volatile årene vi opplevde før 2020, så har stort sett fokuset mitt vært på å tilegne meg tidløs kunnskap fremfor ny kunnskap, med et spesielt fokus på å kartlegge og forstå prinsipper, mentale modeller og kunnskap som har vært en sannhet lenge. Dette er fordi mesteparten av det som kommer raskt på oss, også har en tendens til å forsvinne raskt. Dette har vært min motgift mot at alt endrer seg så raskt i markedsføring.
Året 2020 ble et annerledes-år, og mye er snudd på hodet. Etter mye reflektering på hva dette betyr har jeg kommet frem til følgende hovedlinjer:
- 2020 er ikke et år som skaper nye trender, men heller akselerer tempo på trendene som allerede var på vei.
- Det er skapt et skille mellom de som tok trendene alvorlig før pandemien; f.eks merkevarer som var "digital-first" mot "offline first". Netthandel er opp og de fysiske kjedene er ned.
- Vi er nå i et mulighetsvindu hvor agile bedrifter som klarer å respondere positivt på alle endringene vil komme ut som de store vinnerne.
- Det er nå viktigere enn før å forstå trendene (siden de akselerer raskere enn før), så jeg skifter derfor fokus fra grunnleggende og tidløs kunnskap, til ny kunnskap.
Ut fra dette har jeg identifisert 9 trender jeg mener er viktige nå, og deretter sett på Second Order Effect av disse, og til slutt skrevet kort hva man bør gjøre i respons.
I mitt eget selskap kommer jeg til å presentere resultatet i en arbeidsgruppe, så kommer vi til å gå gjennom hvilken effekt dette vil ha på oss, og hvordan vi vi skal respondere og hvilken rekkefølge.
Her er de ni viktigste trendene for netthandel i 2021
- Netthandel vokser, i stor grad drevet av at flere mennesker flytter vanene sine til nett. Dette er et godt argument til å investere i top-of-funnel markedsføring.
- Berøringsfrie løsninger blir viktigere. Ikke bare i fysisk butikk vil vi betale med et tæpp, men for de aktørene som har vært avhengig av å vise frem produktene i butikk først er det nå alvor i å gi best mulig opplevelse på nett. Live shopping er et eksempel på taktikk som vokser.
- Merkevarer med en samvittighet står sterkere i en verden hvor vi sorterer hverandre etter hvor vi står på det politiske og filosofiske spektrum. Merkevarer slipper i mindre grad unna ved å holde seg nøytrale.
- Personifisering blir viktigere, ikke fordi folk vil at du skal huske navnet deres i nyhetsbrevet, men fordi de vil du skal bli flinkere på å tilby innhold og løsninger som er relevante.
- Automasjon og AI har fått en boost, og det legger mer trykk på å bygge en tech-savvy bedrift fra topp til tå.
- Forbrukere er i større grad koblet på internett (IoT), og de forventer at vi bedriftene holder følge med de.
- Helse og velvære er top-of-mind, og det skaper muligheter (og hinder) selv for merkevarer som tradisjonelt ikke har vurdert disse vertikalene.
- Hjemmet har en ny betydning for alle, og vi merkevarer må forstå hvordan vi skal forholde oss til dette.
Les hele oppsummeringen ved å trykke på banneren under.
Vil du lese flere rapporter anbefaler jeg denne oversikten:
Her er mine favoritter:
- https://business.pinterest.com/en-us/content/pinterest-predicts/
- https://www.foresightfactory.co/trends-report/
- https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/6963_global-marketing-trends/DI_2021-Global-Marketing-Trends_US.pdf
- https://blog.adobe.com/en/publish/2020/12/07/consumer-behavior-trends-digital-economy.html#gs.okml3m