Markedsføring har vært min favorittfunksjon i bedriftsbygging så lenge jeg kan huske. De fleste som kjenner meg vet dette, så det er ikke unaturlig at jeg for spørsmålet: Hva er god markedsføring?.

De fleste ønsker seg det jeg kaller Den Magiske Pille. Et enkelt svar som er lett å forstå, raskt å implementere, og som gir høy avkastning. Den gode lille ideen som gir et forsprang på konkurrentene. En taktikk hvor kreativitet og teknologisk savviness synger sammen i harmoni.

De fleste som spør blir skuffet over svaret mitt. Det er nemlig to filter du må komme deg gjennom for å lage god markedsføring:

Start med ditt Marketing Mindset

Alt starter med deg selv, og ditt Marketing Mindset. Dette rammen du ser markedsføring gjennom, hva du tror er sant innen fagfeltet, rutinene og prosessene for å utvikle ny kunnskap og erfaringer, og ikke minst hvordan du ser mulighetene innenfor markedsføring.

De aller fleste jobber ikke nok med dette; de hører på et par podcaster, leser det som skrives i noen grupper på Facebook og studerer et par konkurrenter. Om dette er hvordan du oppdaterer deg, så vil du alltid ligge langt bak. Gå opp igjen og les innlegget mitt om Marketing Mindset om dette er deg.

Alle taktikker har en levetid

Alle taktikker, enten det er måten du gjør noe på eller bruken av en kanal, har en levetid. I starten hvor alt går bra er du original og konkurransen er ikke et problem. Hvis du klarer å være lønnsom på en taktikk, så vil den over tid miste effekt.

De fleste har en verktøykasse bestående av taktikker som er i sin siste fase: om tid, penger, og energi legges her, så vil du ha en utfordring med å fornye deg.

Så hva er god markedsføring?

La oss først definere hva markedsføring er:

«Markedsføring omfatter alle de aktivitetene, organisasjonene og arbeidsprosessene som bidrar til å skape, formidle, levere og utveksle tilbud som har verdi for kunder, klienter, partnere og samfunnet som helhet» — Den Amerikanske Markedsføringsforening.

Enda kortere:

God markedsføring handler om å skape verdi for målgruppene du ønsker å servere.

Gjennom god markedsføring hvor man tar målgruppene på alvor, kan man bidra med å tilby produkter og tjenester som folk trenger, samtidig som man informerer og styrer forventningene hos alle involverte.

Om dette var det fundamentale utgangspunktet for alle som er involvert direkte eller indirekte med markedsføring, så hadde de fleste markedsaktiviter sett veldig annerledes ut. Om du ser gjennom de siste nyhetsbrevene i innboksen din, hvor mange av de tror du tenkte nøye over hvilken verdi de skaper for deg før de trykket "send"?

God markedsføring handler om endringer. Det aller meste i livene våre handler om endringer, og markedsføring er inget unntak.  Du må ha endringer til for å forbedre deg selv, produktene og tjenestene dine. I dette tilfellet, så betyr endringer bedre endringer. Men hva er egentlig bedre endringer?

Bedre endringer kommer an på hvem du spør. Bare målgruppen din kan si noe om hva som er bedre. Du produserer jo innhold, produkter, tjenester og ting for målgruppen - alt selskapet ditt gjør er stort sett for målgruppen.

Den største fienden her er "gjennomsnittet". De aller fleste lager gjennomsnittlige produkter og tjenester, som kommuniserer via gjennomsnittlig innhold og markedsføring.

Ingen har lyst til å kjøpe et gjennomsnittlig stol. Ingen vil se en gjennomsnittlig film, eller lese en gjennomsnittlig bok. Ingen vil ha en gjennomsnittlig opplevelse. Din verste fiende er gjennomsnittet, og målet i god markedsføring er å gi bedre endringer.