Tenk langsiktig

Evnen til å tenke langsiktig er en av de beste konkurransefordelene du kan gi selskapet ditt.

Tenk langsiktig
Photo by Brett Jordan / Unsplash

"The greatest CEOs that we ever studied manage for the quarter… century." - Jim Collins

Flere av de mest suksessfulle entreprenørene som lever i dag - Elon Musk, Jeff Besoz, Bill Gates og Warren Buffett - har alle én ting til felles: de tenker ekstremt langsiktig.

Elon Musk publiserer ti-års manifester og Jeff Bezos planlegger 10.000 år frem i tid..

Det høres kanskje litt rart ut, og du lurer kanskje på hvordan dette hjelper deg med de titalls utfordringene som henger foran skjermen din i dag? Les videre, la det synke litt inn, og reflekter litt over budskapet jeg kommer med her (send meg gjerne en epost om du er uenig).

La oss starte med et enkelt eksempel: sukker.

Søtsaker er godt her og nå (kortsiktig). Men over tid og etter hvert som du fortsetter å spise det i små doser, akkumulerer også de negative konsekvensene (langsiktig).

Det kan visualiseres slik:

Grafikk: Michael Simmons fra learningritual.com

Dette kan også reverseres. Sunn mat er ikke alltid like smakfullt, men bra for deg i lengden.

Grafikk: Michael Simmons fra learningritual.com

Når du bygger en bedrift, kommer du ofte over søtsaker. Disse presenterer seg i en rekke forskjellige formater, og vi responderer ulikt på dem.

Søtsakene i bedriften er Facebook Ads, personvern, e-postutsendinger og kundehenvendelser. Det kan være snarveier vi tar, ting vi utsetter, ting vi glemmer, ting vi overser, og ting vi ikke tar til oss tidlig nok.

Å tenke langsiktig er bra for deg som menneske. Ønsker du f.eks. bedre personøkonomi må du:

  • Bruke litt mindre enn du tjener hver måned
  • Automatisk overføre sparepenger i fond.
  • La pengene akkumulere over tid.

Setter du inn 100.000 kroner på børs i dag, og du klarer 12% avkastning hvert år vil du ha 300.000 kroner om 10 år. Etter 20 år vil dette bli til nesten 1 million. Hvis du i tillegg setter inn et nytt sparebeløp hver måned, vil du spare langt mer.

Du kan bruke langsiktig tenkning om helsen din også:

  • Få nok søvn hver natt.
  • Opprettholde en god mental helse (dediker tid til f.eks. meditasjon og terapi).
  • Spis sunt og godt.
  • Ha gode rutiner for fysisk aktivitet.
  • Ta tak i problemer og smerter så tidlig som mulig, for å unngå kroniske plager.

Disse punktene er enkle og allment kjent, men allikevel har vi en tendens til å ta kortsiktige avgjørelser i hverdagen vår. Vi sitter ofte seint oppe om kvelden og ser på Netflix(dårlig for søvnen). Vi ser da gjerne på en drama-serie som terroriserer nervesystemet (mental helse), samtidig som vi kaster i oss iskrem(dårlig kosthold) og dropper aktivitet den dagen(fysisk helse). Med andre ord, en helt vanlig kveld for nordmenn flest.

Vi er ikke alene om å ta disse kortsiktige valgene. Hele samfunnet vårt er med:

  • Økonomi: Vi lever fra lønning til lønning hver måned og sparer lite. Tjener vi ekstra, bruker vi ekstra.
  • Fysisk aktivitet: Bare 1 av 5 trener regelmessig.
  • Ekteskap: 50% blir skilt.
  • Karriere: Hvor mange av oss har ikke lønnsnivå som hovedkriterie?
  • Politikk: for å vinne stemmer må politikere føre en politikk som gir instant-gratification på hjertesaker. 4 år er å anse som langsiktig.
  • Næringsliv: Kvartalsrapporten må se bra ut.

Vi mennesker er veldig dårlige på langsiktig planlegging, og det er nettopp derfor du kan gjøre dette til din fordel.

Langsiktig planlegging er en konkurransefordel

Dersom du planlegger i kvartaler, konkurrerer du med alle som bruker OKR og lignende metodologier. Planlegger du for ét år av gangen, er det litt bedre. Velger du derimot å lage femårsplaner, vil du møte langt mindre konkurrenter. Jo lengre periode du planlegger for, jo færre vil du konkurrere mot.

"If everything you do needs to work on a three-year time horizon, then you’re competing against a lot of people. But if you’re willing to invest on a seven-year time horizon, you’re now competing against a fraction of those people because very few companies are willing to do that. Just by lengthening the time horizon, you can engage in endeavors that you could never otherwise pursue." - Jeff Bezos

Jeg vil gå så langt som å påstå at dette er én av de få konkurransefordelene som er igjen der ute for små bedrifter.

Slik jobber jeg langsiktig

Jeg bruker 80% av tiden min på strategier og planlegging av ting som ikke vil treffer selskapet mitt før om 1 år eller lengre.

En ideal verden ville sett slik ut:

Ledelsen jobber med ting som er 1-20 år frem i tid, med et hovedfokus på 1-3 år.

Mellomledelsen fokuserer på alt mellom nåtid og 1 år frem i tid. Hand-off er på 1-års punktet mellom Ledelsen og Mellomledelsen.

De resterende i bedriften jobber med nåtiden, og målsetting rundt inneværende kvartaler.

Vi bruker OKR i vårt selskap, og her deles et år inn i fire sprinter (kvartaler), hvor hver sprint har en målsetting som går på tvers av selskapet. Slik bygger vi selskapet, og fokuset på å jobbe langsiktig stammer fra 10x-loven for selskapsvekst: for hver gang et selskap skal vokse med 10 gangeren, må selskapet ha gått gjennom en fundamental transformasjon.

I We Are Brands er vi klare på hvor vi vil være om 5 år (2026). Med utgangspunkt i hvor vi vil være, har vi jobbet oss bakover og definert alle strategiske leveranser som må på plass, og hvordan de skal henge sammen:

Hver enkelt av disse leveransene har igjen sine egne prosjekter: noen små, noen store, noen godt definerte, og andre med en “exploratory” fase før de kan gjennomføres. Enkelte prosjekter utføres av én person, mens andre krever titalls involverte.

Tenk langsiktig, og du vil ha en fordel konkurrentene dine mest sannsynlig ikke har.