Min tale for Loftet studentinkubator

Min tale for Loftet studentinkubator

Denne uken holdt jeg en virtuell tale for studenter i studentinkubatoren Loftet hos Høyskolen Kristiania.

Forespørselen handlet om å dele litt om hva som kreves av gründere, hva som er viktig å legge vekt på og gi en reality check.

Talen ble holdt over Zoom, uten bruk av visuelle verktøy, og jeg føler det da er vanskelig å få gjennom et godt budskap. Mine erfaringer med å holde taler er også litt begrenset, så derfor vil jeg følge opp med et medium jeg er mer komfortable med, for de som måtte være interessert.

Talen

Jeg åpnet med å fortelle hvem jeg er, og hva jeg har gjort. Du kan lese om meg her, og her.

Gründerlivet handler om å prøve, igjen og igjen. Jeg hadde selv over 10+ ideer og prosjekter jeg brukte mye tid på før jeg endelig fant min retning, og det som  ga økonomisk avkastning.

Her er et sitat jeg liker:

A professional writer is an amateur writer who didn't quit. - Richard Bach

Det samme kan sies om en suksessfull gründer - skillet mellom de som lykkes, og de som ikke lykkes, er hvor lenge de er villig til å stå i stormen.

De fleste som lyttet var unge voksne, og har statistisk sett noen tiår til før de vil lykkes:

Mesteparten av dere kommer ikke til å lykkes på de første forsøkene, og det er helt OK. Det betyr ikke at det er slutten.

I en hvert mislykket prosjekt handler det om å trekke til seg så mye lærdom som mulig. Sett det i system, og lær hvordan du unngår å gjøre feilene igjen.

Jeg vil presentere to mentale modeller for dette:

First Principles - forstå de grunnleggende tingene som ble gjort feil. Ofte har vi en tendens til å se på overflaten av tingene som skjer oss, og da går vi glipp av hva som ligger i bunn og er roten til det som gikk feil.

Et kort eksempel: I 2018 skulle selskapet mitt lansere en merkevare i Australia som var designet og produsert av et norsk selskap. Etter et års tid hadde det oppstått flere konflikter mellom oss og designer, så vi valgte å trekke oss. På overflaten var det mange feil (fra vårt perspektiv) hos designer. Når vi etterhvert gikk under overflaten kunne vi påpeke en rekke ting som bidro til at prosjektet ikke fungerte:

  • Vi gjorde ikke godt nok forarbeid i forhold til markedsundersøkelser
  • Marginene var ikke gode nok for oss til å bruke våre daværende markedsføringsverktøy
  • Det var en helt ny målgruppe for oss, som vi aldri hadde snakket til før.

Disse lærdommene tar vi med oss videre, og vi har nå et internt dokument med en rekke ting som må tikkes av før vi lanserer i et nytt marked.

Survivorship Bias - Vår evne til å trekke lærdom fra suksesshistoriene, og glemme historiene om de som ikke lykkes.

Hvorfor man ikke lykkes er det masse innsikt om. Jeg anbefaler å starte her. Har du tenkt godt gjennom de øverste punktene her?

Vær en generalist, ikke en spesialist. Det er mye som tyder på at generalister vil ha en fordel mot generalister i fremtiden. Denne påstanden bunner også i mine egne erfaringer. Den siste uken alene har jeg jobbet med strategi, valutahandel, ansettelser, kontraktlov, forhandlinger i italiensk forretningskultur, og bedriftsøkonomi.

Boken Range går i detalj rundt dette for de som er interessert.

Som leder av et selskap med 50+ ansatte på tvers av forskjellige tidssoner og kontinenter, så er det hele tiden nye områder jeg må mestre. For å ikke gå meg vill i alt jeg må mestre, så prøver jeg bevist å fokusere på den 20% av kunnskapen som gir meg 80% av verdien.

Dette kalles Pareto prinsippet, ofte forkortet til 80/20-regelen.

Fordyp deg i prinsipper og bygg et bibliotek av mentale modeller. I dette innlegget har jeg allerede brukt tre mentale modeller (first principles, survivorship bias, 80/20).

Prinsipper er tidløse regler som man bør følge eller ikke kan unngå. Konseptet av å dokumentere og følge egne prinsipper ble jeg introdusert til av Ray Dalio, en av verdens mest suksessfulle forretningsmenn.

Ray Dalio beskriver det slik:

Principles are ways of successfully dealing with reality to get what you want out of life.
- Ray Dalio

Ved å skrive ned prinsipper, og få hele selskapet til å reflektere over de, så kommer man ofte frem til bedre måter å styre selskapet sitt på.

Jeg har spesielt oppdaget at prinsipper er verdfulle når det kommer til avgjørelser som påvirker deg over et lengre tidsperspektiv.

La meg ta et enkelt eksempel alle kan forstå: spiser du iskrem i dag, så blir du glad akkurat nå, men det er ikke bra for deg i lengden. Alle er enige i dette, men allikevel spiser vi usunn mat hele tiden. Om du skriver ned "Dårlig mat gir meg dårlig energi" som et prinsipp du vil leve etter, så er det lettere å etterfølge prinsippene dine. Når vi gjør dette for hele selskapet, så har det samme effekt.

Mentale modeller forholder vi oss til på samme måte. Vi noterer og diskutere en rekke forskjellige mentale modeller, slik at vi kan ha raskere og mer effektive samtaler internt. Verdien av dette har vært enorm.

Hvilket verktøy bruker vi for dette? Notion.

Å være en god gründer, er mest av alt å være en god problemløser. Jeg har brukt mye tid på å lese meg opp på det anerkjente konsulentselskapet McKinsey, i jakt etter en secret sauce. Konklusjon min består av to punkter:

  1. Omring deg av dyktige mennesker
  2. Alle problemer kan løses om du legger nok press på de.

Det er ingen quick-fixes, magiske piller eller hemmeligheter for god problemløsning.

Man må bryte problemene ned i mindre deler, forstå hver bit i detalj, stille gode spørsmål for hvorfor ting er som de (juster prinsippene ut fra dette), og hele tiden legge mer press på et problem.

Aldri aksepter et Nei uten å spørre «Hvorfor?».

Gode gründere er studenter resten av livet. Jeg har skrevet et mer detaljert innlegg om dette her.

  • Jeg leser ca 1 time hver dag.
  • Jeg reflekterer mye over kunnskapen jeg tar til meg, hvilke prinsipper jeg tror på, og skiller ut det som er støy.
  • Jeg beskytter tiden og oppmerksomheten min hele tiden:
    Har ikke TV, følger ingen serier på Netflix, leser ikke VG.

Helt til slutt, så vil jeg dele en studie fra Harvard som jeg har referert mye til de siste årene: "What Makes A Company Truly Great?".

  1. Better before cheaper
  2. Revenue before cost
  3. There are no other rules.

Lykke til med studiene, og lykke til med selskapene.

Photo by Patrick Robert Doyle on Unsplash.