Forelesning for studenter i Digital Markedsføring

Notater fra foredrag for studenter innen Digital Markedsføring på Høyskolen Kristiania.

Forelesning for studenter i Digital Markedsføring

Denne uken deltok jeg i en forelesning i Digital Markedsføring for en gruppe studenter på Høyskolen Kristiania.

Foredraget ble samkjørt med Andreas Kristiansen (CMO, Villoid) og foreleser Karl Philip Lund (Partner i Inevo og Lektor ved Høyskolen Kristiania).

En spennende gruppe elever stilte gode spørsmål, og jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ofte snakker raskt og kan gå litt vel i dybden når jeg blir ivrig, så derfor gir jeg en oppsummering av notatene mine her.

Som med alle foredrag åpnet jeg med å fortelle hvem jeg er, og hva jeg har gjort. Du kan lese om meg her, og her.

  1. Hvordan tenke mer klart, og ta bedre avgjørelser
  2. Hvordan jeg lærer og holder meg oppdatert
  3. Hvordan man går fra praktiker/spesialist til leder
  4. Hvordan bygge en 2nd brain
  5. Hvordan skrive bedre
  6. Hvordan jeg mediterer
  7. Hvordan skille seg ut som student
  8. Hva jeg tenker om Digital Citizenship
  9. Hva jeg tenker om mental helse
  10. Hva jeg tenker om bruk av sosiale medier
  11. Hva jeg tenker om blockchain og crypto
  12. Hva jeg tenker er gode råd til studenter
  13. Helt til slutt en kommentar til de som følte dette ikke er relevant for pensum

Hvordan tenke mer klart, og ta bedre avgjørelser

Vi lever i en komplisert verden, og våre simple menneskehjerner er ikke komplekse nok til å forstå, eller i det hele tatt vurdere alt. "Hvor stort er universet?" er nok til å gjøre den smarteste av oss svimmel, og derfor er det viktig å bygge modeller av verden som simplifiserer det vi vet.

Vi har to hjerner: den raske og den trege.

I boken Thinking, Fast and Slow, beskrives disse to hjernene som System 1 og 2.

System 1: Den raske hjernen (også kjent som den emosjonelle hjerne, ape hjerne, underbeviste hjerne).

  • Her eksisterer underbevisstheten din, instinktet ditt, all stress og angst, følelser og naturlige responser.
  • Verktøy for å mestre denne hjernen: meditasjon (jeg anbefaler TM).

System 2: Den trege hjernen (også kjent som den logiske og rasjonelle hjernen).

  • Her eksisterer bevisstheten din – altså når du tenker, bevist. Når du tenker over en avgjørelse før du tar den, når du reflekterer, når du uttrykker meninger, når du er rasjonell og logisk, og når du syntetiserer informasjon.
  • Verktøy for å mestre denne hjernen: mentale modeller, biases, fallacies, system-tenking.

Jeg har et bevisst forhold til begge disse måtene å tenke på. Jeg studerer modeller, og bygger på de med mine egne modeller. Jeg bruker sjekklister når jeg tar viktige avgjørelser, og jeg strever etter å unngå biases når jeg vurderer avgjørelser.

Hvordan jeg lærer og holder meg oppdatert

Jeg har skrevet et detaljert innlegg om dette allerede.

Hvordan man går fra praktiker/spesialist til leder

  • Ta ansvar, og vær lidenskapelig nyskjerrig på fagfeltet ditt.
  • Hva betyr det å ta ansvar? Ta noen sjanser, stå for avgjørelsene dine, og utfordre de rundt deg.
  • Vær den mest oppleste personen i rommet.
  • Støtt og bygg menneskene rundt deg.
  • Søk nye situasjoner og utfordring, og vis de rundt deg at du klarer å tilpasse deg disse.

Vil du bli en god markedsfører, så må du ha et bra tankesett for markedsføring.

Hvordan bygge en 2nd brain

Dette er et stort tema som mange har bedt meg skrive mer om, og det kommer jeg til å gjøre i månedene fremover.

I mellomtiden:

Hvordan skrive bedre

Det er så mange som kan gi bedre råd enn meg her, så jeg holder det kort og konsist:

Jeg har følgende prinsipper for en god skrivestrategi:

Her er en knallgod artikkel om skriving.

Hvordan jeg mediterer

Jeg bruker Transcendental Meditasjon (TM).

Det er flere måter å meditere på, og om du allerede mediterer med en annen metode – BRA.

Om du klarer å nå dypet i meditasjon med andre teknikker er det ingen grunn til å prøve TM, så fremt du ikke er nyskjerrig.

Om du har prøvd de vanlige mobilappene, og ikke lykkes, så anbefaler jeg TM. Det fungerer bra for nybegynnere, og du vil mest sannsynlig fortsette å bruke det resten av livet.

Jeg mediterer to ganger hver dag, 20 minutter hver gang.

Hvordan skille seg ut som student

95% av CV'ene vi får i We Are Brands er helt like.

Det hjelper lite å pynte på den med farger og illustrasjoner (selv om det er hyggelig).

  • Fortell meg hvor du har tatt ansvar.
  • Fortell meg hva du er bedre enn andre på.
  • Fortell meg hva jeg kan forvente av deg.
  • Fortell meg hva du forventer av oss, og hvordan du vil utvikle deg.

Om du på samme areal som en typisk CV hadde svart på punktene over, så hadde du fått oppmerksomheten min.

Hva jeg tenker om Digital Citizenship

Photo by NASA on Unsplash

Når vi vurderer ansatte, så utgjør CV veldig lite av vurderingen. Som nevnt er de 95% like. Et google-søk forteller derimot mye om en person.

  • Ingen treff: Ikke nødvendigvis negativt, men det blir litt vanskeligere å evaluere deg. Dette trekker ikke ned, men det trekker heller ikke opp.
  • Et treff fullt av personlig bilder (f.eks en åpen Instagram-profil): Jevnt over positivt, men dette kan svinge begge veier. Husk vi mennesker er fanger av våre egne biases and fallacies.
  • Treff på faglig arbeid du har gjort: Veldig bra, veldig positivt. Og her er noe å tenke på – jeg forventer ikke at du som nyutdannet student skal være veldig flink. Det viktigste er at du prøver, og at jeg kan se hvordan du tenker.

Kjøp et domene for navnet ditt, oppretthold en aktiv LinkedIn-profil, og del arbeidet ditt. Jeg bruker denne bloggen som min "idé sandkasse", jeg har et personlig domene som sjeldent oppdateres, men som lenker videre til mine andre arbeider, og jeg har et drøss av andre sosiale profiler (som jeg sjeldent bruker).

Hva jeg tenker om mental helse

Jeg har snakket i detalj om dette i Finansavisen, og skrevet et innlegg her inne.

Om det er en gjeng av dere som ønsker å gå mer i dybden dette kan jeg stille til en ny gruppetime :) Dette kan fasiliteres via Karl Philip.

Hva jeg tenker om bruk av sosiale medier

Photo by camilo jimenez on Unsplash

Dette er mine personlige meninger, og hva som er best for meg. Du er velkommen til å tenke annerledes, og ha andre behov enn meg.

Jeg har i en lengre periode trappet ned på tiden jeg bruker i sosiale medier, og påsken 2021 droppet jeg helt ut.

Nå har jeg ikke installert noen av appene på telefonen, og på laptop er jeg utlogget. Dette gjelder Facebook, Instagram, Snapchat og alle andre kanaler. Jeg har også droppet LinkedIn og Youtube fra telefonen.

Argumentet mitt er at jeg vil unngå algoritmene til sosiale medier. I dag er det titusenvis av de smarteste data-ingeniørene i verden som jobber med å lage algoritmer for de sosiale kjempene hvor hovedmålet alltid er det samme: å få meg til å bruke mest mulig tid engasjert på plattformen deres.

Dette går i mot mine egne behov, så istedenfor å utfordre algoritmene med å gjøre forsøk på å begrense og minimere tiden har jeg heller valgt å ikke delta.

Hva jeg tenker om blockchain og crypto

Jeg er positiv til blockchain og crypto, og tror det kan fundamentalt endre på internett. Her er noen top-of-mind tanker:

  • Bitcoin: Jeg er usikker på nytteområdet og stabiliteten.
  • Ethereum: ETH har et enormt potensiale, og dette er en av områdene jeg følger mest.
  • Plattformer: Jeg bruker Coinbase og MiraiEx.
  • Betaling i netthandel: Vi lanserer om noen uker Coinbase Commerce.
  • Investering i crypto: Vi holder på 5-15 forskjellige crypto-currencies, men det er høy grad av spekulasjon.
  • Fremtiden for blockchain og crypto: Konseptene har lykkes den dagen bestemor bruker de, og hun gir blanke i hva det heter så lenge det funker. Som eksempel er det ingen snakker om de tekniske ordene fra internetts første periode lengre.

Hva jeg tenker er gode råd til studenter

Les oppsummeringen fra en tidligere studenttale her.

Helt til slutt en kommentar til de som følte dette ikke er relevant for pensum

Jeg beklager at vi kastet bort tiden din.

Lykke til videre i karrieren.

Hovedbilde av Chris MontgomeryUnsplash.